Gelukkig Nieuwjaar! - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Maren Berry - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar! - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Maren Berry - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar!

Blijf op de hoogte en volg Maren

08 Januari 2015 | Thailand, Ko Samui

Gelukkig Nieuwjaar iedereen! Dat het maar een super mooi, leuk, gezond jaar mag worden voor jullie! Wij zijn het jaar in elk geval goed begonnen!

28 december. Na een helse busreis van 15 uur zijn we aangekomen in Hanoi. Hels in elk geval voor Berry, de ligstoelen waren te klein om lekker in te slapen, zitten was al niet fijn. Maren heeft nog wel redelijk kunnen slapen, maar we waren veilig aangekomen en dat is het belangrijkste!
Snel de bus uit en op zoek naar een hotel. Na een aantal pogingen een leuk hotel gevonden. Wel weer in een stapelbed maar prima.
Nadat we onze spullen hadden gedropt gingen we de stad ontdekken. We liepen een rondje in de oude stad waar ons hotel ook is. Er is daar een leuk klein meertje waar we veel bruidsparen op de foto zagen gaan.

We zijn deze middag ook naar the temple of literature gegaan. Een tempel gebouwd voor de geleerden en gewijd aan Confucius. Vele studenten zagen we op de foto gaan met hun net behaalde diploma's, een leuk gezicht. Na een middagdutje gingen we op zoek naar tickets voor DE reden dat we naar Vietnam kwamen; Halong Bay. In ons hotel een goede deal gekregen dus dat was geregeld!
In de avond nog een uur bijgekletst met Paul en Cunie via Skype en daarna lekker naar bed.

29 december. Vandaag gaan we naar Halong Bay! We hebben er heel veel zin in en na het ontbijt worden we opgehaald voor de 4 uur durende rit er naartoe.
Uiteraard zaten we weer met een Nederlandse dame in de bus waar het gezellig mee klikte (Anouk).
Aangekomen in Halong Bay werden we in een soort terminal gezet waar we moesten wachten. Het zag er allemaal amateuristisch uit maar uiteindelijk werden we met een grote groep op een boot gezet.
Het weer was trouwens perfect! Blauwe lucht en lekker warm. De boot begon te varen en we kregen een lunch voorgeschoteld. In de verte zagen we de grote rotspartijen al uit het water komen waar deze plek zo om bekend staat.
Wauw! Wat een geweldig natuurverschijnsel is dit! Zo mooi en in combinatie met het perfect weer een waar paradijs! We genoten vol van de natuur samen met de leuke groep waar we mee waren en van elkaar natuurlijk.
We stopten om een grot te bezoeken. De naam was iets van grot van de Hemel en het was een prachtige grot. Het duurde 30 minuten voordat we weer buiten stonden. Prachtig ook weer deze grot.
We vaarden weer verder en met de zon die langzaam lager kwam te staan genoten we volop! We gingen ook nog een stukje kajakken op de plek waar we ook zouden overnachten met de boot. Een mooi stukje bij Catba island en een klein drijvend dorpje.
In de avond werden wij met een Duits stel en Anouk apart genomen. We kregen een soort VIP behandeling omdat we iets anders geboekt zouden hebben. Prima! Het stelde niet veel voor, we kregen iets meer te eten dan de anderen maar wel een grappig idee. Helemaal omdat we erachter kwamen dat wij veruit het minst betaald hadden van de hele boot! Slechts $45 per persoon terwijl de gemiddelde prijs rond de $70 lag en zelfs een uitschieter gehoord naar $95 pp en dat voor exact hetzelfde! Wij dus een zeer goede deal gehad bleek wel!
Na het eten gingen wij met Anouk kaartje blazen en snel kwam Oscar uit Colombia met ons meedoen. Later deed Paul uit Engeland en Mark uit Duitsland ook mee en hadden we een leuke avond...burp

30 december. De 2e en laatste dag van Halong Bay. Om 6.15 uur werden we gewekt door Anouk voor de zonsopgang. Deze was adembenemend. Het was weer een superheldere dag en de zon kwam mooi achter een rots omhoog. Ook weer Wauw!
Na wederom een 'VIP' maaltijd hebben we nog een aantal mogen genieten van de uitzichten en het weer. Helaas moesten we rond de lunch weer van boord.
Weer terug in Hanoi afgesproken met Anouk en Oscar om later met elkaar te eten.
Anouk nam een lokaal meisje (Julie) mee waarmee ze een fietstocht had gemaakt door Hanoi. We gingen eten in een redelijk luxe restaurant maar het eten was heerlijk! Na het gezellige etentje besloten we naar een karaokebar te gaan! Julie wist wel iets en voor we het wisten stonden we in een straat in Hanoi waar alleen maar karaokebars waren! Elke gelegenheid pakken ze aan om te gaan zingen! Ze waren allemaal volgeboekt dus op naar een andere straat. Eenmaal in de bar gingen we los in onze eigen grote kamer op de liedjes van Britney Spears, Wham!, Lionel Richie en andere klassiekers :). Een geslaagd einde van een supertrip! Zeker weten een aanrader voor iedereen.

31 december. Het is oudjaarsdag en we zitten in Hanoi. We hebben voor vannacht en morgen een bed geboekt bij het populairste en drukste hostel van de oude stad omdat we zin hadden in wat gezelligheid met oud & nieuw. Na het inchecken lekker door stad gewandeld, gewinkeld en omdat het mooi weer was lekker een paar uur op een dakterras gezeten. Heerlijke laatste dag van het jaar zo.
We waren uitgenodigd bij het vorige hotel voor een drankje om het oude jaar af te sluiten en dat hebben we geweten. We zaten amper en er stonden 5 bier voor Berry en Maren nam een frisje. Ook kwamen er schalen met vlees van de bbq aan dus Berry ging lekker :). Er kwamen wat mensen bij en binnen een half uur was het gezellig druk en begon de alcohol te werken :) . Rond half 11 moesten we ons echt losrukken om naar ons hostel te gaan voor het grotere feest.
Het was er echt afgeladen, mensen die er niet sliepen mochten er niet meer in omdat het te druk was. Oscar was er ook gezellig en onze nieuwe vrienden van het feestje bij het hotel van net daarvoor ook. Het was supergezellig en we telden af naar 2015, gelukkig nieuwjaar!
Het grappige was dat alles rond 1 uur werd gestopt door de politie en we lagen om 2 uur op bed, niet op gerekend maar vonden wij prima, want we waren moe na al dat gereis, de biertjes en de ervaringen.

1 januari. Nieuwjaarsdag! Een beetje een suffe dag. Tickets voor onze trip naar Sapa gekocht en alvast wat uitgezocht voor ons avontuur op de Thaise eilanden. Verder lui geweest en een beetje bijgeslapen.

2 januari. Vandaag hadden wij ook een fietstocht bij Julie geboekt en ook dit was weer erg leuk! We begonnen in de oude stad en met al die chaos in het verkeer erg leuk maar wel opletten geblazen! Wat een idioten in het verkeer ;)! We zijn in een grote markt geweest waar we nog dikke sokken voor Sapa hebben gehaald en wat andere souvenirs, we zijn over de grootste brug van Indo-China gegaan, we zijn langs het grote meer van Hanoi gefietst wat ook weer erg mooi was en door vele andere stukken van Hanoi. Met een koffiepauze en lunch erbij duurde dit ruim 5uur en nog hadden we het gevoel dat we maar een klein stukje van Hanoi hebben gezien. Ook dit is weer een aanrader, via www.withlocals.com kun je dit regelen en ook in andere landen, doen!
In de avond weer de bus in om naar Sapa te gaan, we gaan daar 2 dagen een trekking doen en slapen 1 nacht in een Homestay. We zijn benieuwd!

3 en 4 januari. Sapa! Deze nachtbus ging een stuk beter, we lagen helemaal achterin en daar was meer ruimte en dus hebben we redelijk kunnen slapen :)
Aangekomen in Sapa was het daar erg koud! Gelukkig hadden we jassen in Hue gekocht die nu goed van pas kwamen, het was hier ongeveer 5 graden! Met zn allen liepen we naar een hotel waar de helft zou slapen en wat de algemene verzamelplek was. Even een lekkere omelet gegeten voordat we op pad gingen met onze gids. De gids heette May en de groep was 12 personen waarvan er 8 in de homestay zouden slapen.
Al snel begon de zon te schijnen en het werd gewoon aangenaam! De jas kon uit en de zon was lekker warm. De wandeling was niet al te moeilijk en dus konden we genieten van de omgeving. Omdat het helder was konden we alle mooie rijstvelden, bergen en dorpen mooi zien liggen. Ondanks dat het winter is en er weinig mooie kleuren zijn omdat er geen rijstplantjes groeien nu, was het prachtig! De hele tocht werden we vergezeld door vrouwen en kinderen die tijdens de lunch allerlei tasjes, armbandjes en andere borduursels wilden verkopen. Uiteindelijk een armbandje en een klein tasje gekocht. Het was jammer dat ze tijdens het wandelen gezellig met je kletsen en je helpen bij lastige stukjes, maar tijdens de lunch speelden ze erg op je gevoel in om iets te verkopen.
Aangekomen bij de homestay wat extra dekens op de bedden gelegd omdat het koud zou worden in de nacht. De grote kieren in de muren hielpen hier ook niet echt bij. Na het eten gingen wij met 2 andere stelletjes (Sean en Vikkie, Sama en Lana) Jenga spelen in een kroeg van een Nederlandse eigenaar! Superleuke avond gehad en 4 uur lang alleen maar gelachen en gedronken. De rekening was ook om te lachen want we moesten nog geen 5euro pp betalen, ook omdat er wat miste op de rekening.

We werden 4 januari wakker na een prima nacht, de extra dekens hadden hun werk gedaan dus we zaten uitgerust aan het ontbijt. We kregen pannenkoeken! Na het ontbijt weer de bergen in, vandaag was het pittiger dan gisteren. Meer klimmen maar gelukkig iets minder kilometer. Wel was het weer zonnig weer en ook nu weer vele mooie foto's kunnen maken. Terug bij het hotel hadden we nog wat uren voordat de bus terug naar Hanoi ging. We gingen met Sean en Vikkie en 2 Nederlandse meiden een terras zoeken omdat het erg lekker weer was. Helaas was er geen terras te bekennen maar konden we op het dak van een ander hotel nog 2 uurtjes genieten van de zon en onze meegebrachte drankjes, heerlijk! Daarna de dagen afgesloten met het avondeten en weer terug met de bus.
Het was wederom een hoogtepunt en ook hier weer hele leuke mensen ontmoet.

5 januari. Dit was een reisdag. 4 uur in de ochtend kwamen we aan in Hanoi in de regen. We konden op een bank slapen in ons hostel van oud en nieuw. We hebben een beetje kunnen slapen. Even snel opfrissen en rond 9 uur hadden we de taxi naar het vliegveld, we gingen naar Bangkok vliegen!
Daar aangekomen snel naar de balie van Bangkok Air om een ticket naar Koh Samui te regelen. Ook dit was zo gepiept en minder dan 2 uur later zaten we in het volgende vliegtuig. 7 uur in de avond kwamen we aan op Koh Samui!
Met de taxi naar ons hotel wat we snel in Bangkok hadden geregeld en daar aangekomen kregen we een bed op een soort open zolderkamer zonder deur. Gek idee maar prima geslapen na een avond strandwandeling en een hapje gegeten te hebben.

6 januari. We moesten even een ander hotel zoeken dus Berry achterop bij de hoteleigenaar naar een bekend adresje van hem. Prima kamer dus gelijk 2 nachten geboekt. Na het ontbijt de spullen overbrengen en dan op naar strand! Heerlijk strand hier (Chaweng beach) en ook gelijk de zee in. Binnen deze paar uur een mooi rood huidje gekregen allebei dus lekker aan de aftersun.
In de avond lekker een strandwandeling gemaakt en gegeten bij een gezellige foodcourt, uitzoeken wat je lekker vindt en dat maken ze dan voor je klaar, heerlijk!

7 januari. De dag begint bewolkt met zelfs een paar spetters. We ontbijten ergens en spelen er een paar spelletjes Monopoly Deal (bedankt Ruthger!) totdat de zon weer doorbreekt. Na 2 uurtjes op het strand begint het te waaien en begint het hard te regenen. Wij snel naar een strandtent waar we lekker lunchen en wederom aan de Monopoly gaan. Jammer van de regen, wel goed voor onze verbrande huidjes :)
In de namiddag hebben we de duikschool gebeld waar we wat contact mee hadden via de email want we willen morgen beginnen met onze cursus voor het Open Water brevet! Dit is gelukt en morgenochtend vertrekken we naar Ko Tao voor een 4 daagse cursus, we hebben er zin in!

• 08 Januari 2015 - 09:40

Papa Mama:

Wat een geweldig avontuur, geniet ervan, groetjes mama,papa

• 08 Januari 2015 - 14:19

Jelle:

Ik houd het kort: VET!!

• 10 Januari 2015 - 16:25

Marjan:

Hoi,

Jullie maken veel mee, leuk om te lezen
    Nu lekker genieten van strand, zee en zon, ben benieuwd naar jullie duikavonturen

Nog maar niet denken aan de wind en regen in nederland

Veel plezier nog

Marjan

• 11 Januari 2015 - 22:57

Dorien En Eric:

Wowieeee!! Wat een mooi verhaal weer! En leuke foto's, van 5 graden met mutsen op tot strandfoto's en verbranden in t zonnetje! Veel duikplezier!

• 16 Januari 2015 - 10:45

Wendy:

Heerlijk om te lezen over jullie avonturen