Goodmorning Vietnam! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Maren Berry - WaarBenJij.nu Goodmorning Vietnam! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Maren Berry - WaarBenJij.nu

Goodmorning Vietnam!

Blijf op de hoogte en volg Maren

27 December 2014 | Vietnam, Hoi An

We hopen dat jullie allemaal een fijne Kerst hebben gehad!!!

Na 10 dagen wordt het wel weer eens tijd om een leuk stuk te schrijven over onze avonturen, en we hebben er wat beleefd!

18 December gingen we met zn 2en naar het museum in Phnom Penh, dit ging over wat er gebeurde tijden het regime van Pol Pot en zijn Rode Khmer. Pol Pot wilde dat iedereen op het platteland ging werken om een staat te creeren die zichzelf kon onderhouden zonder anderen. Mensen werden uit de steden gedreven, scholen waren niet meer nodig. Hoogopgeleide mensen werden opgepakt, als je een bril had was je bijvoorbeeld al verdacht en werd je gearresteerd. Eigen bezittingen waren niet meer nodig en waren vanaf nu van de staat. De Rode Khmer werd gevormd door vele mensen van het platteland en werden verteld dat iedereen uit de steden of die geleerd hadden slecht waren.
Het museum, een oud schoolgebouw, zag er van buiten en binnen niet heel spectaculair uit, maar als je de foto's zag en de verhalen las kreeg je een goed beeld wat er zich afspeelde binnen deze muren. Gezinnen werden uit elkaar gehaald, en de slachtoffers werden hier net zolang gemarteld totdat ze 'misdaden' toegaven die ze niet gepleegd hadden om vervolgens naar een van de Killingfields gebracht te worden.

Vervolgens gingen we naar een van de bekendste Killingfields net buiten Phnom Penh, een half uur met de tuk tuk. De rit was lekker hobbelig. Daar aangekomen kregen we een headset mee waar je ook Nederlands kon kiezen dus dat was wel fijn.
Je moest de bordjes volgen waar steeds wat bij verteld werd...we waren al stil omdat we aan het luisteren waren, maar wat een ellende is er daar geweest. De verhalen hoe ze gemarteld en vermoord werden terwijl je langs de massagraven loopt is om kippenvel van te krijgen. Het dieptepunt was een grote boom waar een bord bij stond dat ze hier kinderen tegenaan sloegen totdat ze stierven, voor de ogen van hun moeders...
Verder wel heel indrukwekkend dus dit wilden we niet missen.
Omdat we nog tijd over hadden zijn we ook naar het complex gegaan met het Koninklijk Paleis en de zilveren pagode waar een Boeddha staat die onder het goud, diamanten, zilver en andere juwelen bedolven is. Klinkt mooi en dat was het ook.
Het was een mooi complex en de zon scheen dus nog een lekkere middag gehad.

19 December vertrokken we in de ochtend met de bus naar Saigon, Vietnam. De bus was de straat nog niet uit toen deze het begaf...we moesten op een andere bus wachten. Een uur later was er een andere bus. Niet echt een lekker begin, maar de service was verder prima! We kregen water, een nat handdoekje en wat eten tijdens de reis. Verder hielpen ze ons goed en snel over de grens naar Vietnam. En dat voor $14 per persoon voor een rit van ca.7 uur.
Aangekomen in Saigon een hostel gezocht en omdat we er pas om 21uur in mochten zijn we eerst de stad doorgelopen.
Wat leuk is dat de lokale bevolking niet echt aan sporten doen omdat ze al veel lichamelijk werk uitvoeren, maar in de avond komen ze in de parken bij elkaar om te badmintonnen of een gezamelijke yoga/aerobics les te volgen. Superleuk om te zien en dat alles onder begeleiding van bekende kerstliedjes onder een stevige beat!

20 December zijn we een dag te voet Saigon gaan verkennen. We zijn naar de Notre Dame gegaan, ja die hebben ze ook daar. Ernaast staat een oud postkantoor wat ook de moeite waard was. Verder door alle grote en kleine straten gewandeld in de hitte. Wat opviel is dat overal kerstversieringen hingen en kerstbomen stonden, klein en groot. Wel gek om zoveel kerst om je heen te hebben terwijl het boven de 30graden is.
Daarna liepen we langs de rivier en wilden we wel een boottochtje maken.
Toen we bij een kiosk stonden voor informatie kwam er een man naar ons toe die ons wel mee wilde nemen voor een leuke tocht. De exacte woorden van Maren waren: 'Joh, laten we eens gek doen', en voordat we het wisten zaten we op een krakkemikkig bootje wat nog net niet zonk. De 'kapitein' was een aardige man die niet echt engels kon volgens mij, maar hij heeft ons keurig een uurtje de wateren van Saigon laten zien. Wat we zagen was niet echt boeiend (troep in het water, een man die in de rivier poepte, huizen die op instorten stonden op/in het water), maar de eerste 45 minuten scheen de zon dus dat was wel lekker.

21 December hadden een tour geboekt naar de Cu CHi tunnels en het war remnants museum van Saigon.
De tunnels zijn door de Vietcong gebruikt tijden de Vietnam oorlog. Het gebied is door de Amerikanen zo erg gebombardeerd dat alles dood was daar, de bomen, de struiken en wat er leefde. Ze hebben alles moeten herplanten en het ziet er nu weer een beetje uit als een jungle.
De tunnels waren leuk om te zien, Maren heeft er nog een aantal van binnen gezien, voor Berry waren ze te smal ;).
Ze lieten ook nog verschillende booby traps zien en hoe ze werkten, best slim die Vietnamezen!
We hebben ook nog een paar kogels afgevuurd met een van de geweren die ze hebben gebruikt in de oorlog.
Het was een interessante ochtend met veel informatie en leuke dingen om te zien.
In de middag zijn we naar het museum gegaan. De foto's en verhalen die we daar zagen waren soms verschrikkelijk. Afgeschoten ledematen en verminkte baby's en veel lijken waren er te zien. Ook de gevolgen van alle chemische wapens die de Amerikanen gebruikt hebben waren te zien. Zelfs kinderen die nu nog geboren worden kunnen gehandicapt zijn door de gevolgen hiervan, verschrikkelijk!
In de avond vlogen we naar Danang om door te reizen naar Hoi An.
Aangekomen in Danang was het gedaan met het mooie weer, 18 graden en regen!!! Bah.

22 December zijn we in de ochtend naar Hoi An gegaan, we wilden met de lokale bus maar zijn opgepikt door een busje van een hotel die ons wel mee wilden nemen voor een kleine vergoeding uiteraard ;). Prima!
Aangekomen in Hoi An eerst wat gegeten en een potje klaverjas gespeeld. Daarna door naar de Homestay waar we 2 nachten gaan slapen. In de avond hebben we wat rondgelopen in de stad. Heel erg leuk stadje! Toeristen konden kleine lampions in de rivier laten drijven wat ererg romantisch uitzag! De gebouwen en straatjes zijn ook erg leuk om te zien, jammer van de regen :)! De rivier kwam in de avond zelfs zo hoog dat deze een aantal straten liet onderlopen, later kwamen we erachter dat dit vooral door eb/ vloed komt, het ligt namelijk vlakbij de zee en de rivier komt uit in de zee :)

23 December hebben we fietsen gehuurd en meer rondgelopen door de stad. We zijn naar het strand gefietst wat een klein half uurtje verder was. Leuk tochtje door een aantal reisvelden. Het strand zelf was best leuk, jammer dat de zon niet scheen. Gelukkig was het wel droog vandaag en de temperatuur was best lekker.
In de middag lekker door de stad gewandeld en wat gelijk opvalt zijn de tientallen winkels om kleding te laten maken! Als je een pak/ jurk/ schoenen of een tas wilt laten maken zit je hier goed. Wij wilden dit niet maar leuk om te zien.
Maren heeft nog wel een mooie tas gekocht hier en de prijs/ kwaliteit verhouding is prima in Hoi An!

24 December. Het was niet zulk mooi weer dus we besloten een kookcursus te gaan doen. Niet heel goedkoop maar vast leuk dachten we. We werden om 8uur opgehaald om naar de markt te gaan. Met de hele groep van 12 plus gids/ kok gingen we de markt over. Superleuk! Ze vertelde over verschillende groenten en fruit. Ook liepen we langs de lokale medicijnen. De olie die wij ook hebben gekocht werkt voor alles volgens hun dus ons kan niets meer gebeuren!
Daarna op naar het eiland waar haar oma woont, de cursus heet ook My grandma's cooking class, en daar 4 gerechten gemaakt.
Dit was superleuk, superlekker en superveel!!! We konden niet meer en we zijn vanavond ook nog uitgenodigd voor een kerstfeestje, met eten, bij onze homestay.
Gelukkig hebben we een receptenboek meegekregen want dit willen we nog wel eens namaken als we thuis zijn! Aanrader om een keer te doen.
In de avond waren we dus uitgenodigd door de familie waar we sliepen. Ze hadden een lange tafels gemaakt met allemaal eten, zag er erg goed uit. We gingen ergens zitten en een beetje proberen te kletsen met de familie en hun vrienden en collega's. Erg gezellig ondanks dat ze niet allemaal evengoed Engels konden spreken!
De biertjes vloeiden goed voor Berry en de lokale 'PROOST' klonk om de minuut, het is iets van YOO!
Na het eten gingen we nog wat leuks doen, namelijk karaoke! Hilarisch. Voor de Vietnamezen is dit een serieuze aangelegenheid want ze gingen er echt voor zitten. Wij deden ook nog een beetje ons best maar waren nergens vergeleken met hun. Wel erg leuke avond gehad en vooral bijzonder om mee te maken. Toen wij al in bed lagen gingen ze beneden nog 2 uurtjes door...

25 December, vrolijk Kerstfeest! Wij vieren Kerst door in de ochtend naar Hue te gaan met de bus. 4 Uurtjes later aangekomen in Hue waar het weer regent, jammer! Na een hapje eten op naar het hotel. Het hotel heet Charming en dat is het ook! Nog nooit zo een goede service gekregen. We werden er bijna ongemakkelijk van.
Onze tassen werden overgenomen, fruit werd neergezet, de koffie en thee werd erbij gehaald en ze bleven maar vragen of ze iets voor ons konden doen.
Natuurlijk vragen ze ook of ze nog iets voor ons kunnen boeken maar dat doen ze overal in Azie.
Ons romantische Kerstdiner bestond uit een pizza voor Maren en Berry had kip met patatjes...superleuk :)

26 December gingen we een tour doen naar de bekendste tempels en pagodes in de omgeving van Hue.
We hebben de afgelopen weken al vele tempels gezien dus we waren benieuwd of we het leuk zouden vinden.
Deze tempels waren gelukkig weer anders dan de anderen. Bij sommige waren er ook prachtige tuinen en details in de tempels zelf.
Het weer was wisselvallig maar een mooie ochtend gehad bij deze bezienswaardigheden. Ons diner op deze Tweede Kerstdag was lekker Vietnamees eten.

27 December is het vandaag, vanmiddag om 5uur gaat onze bus naar Hanoi, dat is over een half uur. Vandaag een beetje niksen, uitslapen, ontbijten, rondje lopen en weer een potje klaverjassen. Prima om te doen bij deze regen. Dit verhaal schrijven duurde ook even dus de tijd is weer goed gevuld vandaag ;)

We gaan dus op naar het noorden! Plan is om nog voor oud en nieuw naar Halong Bay te gaan, het nieuwe jaar in te gaan met een leuk feestje en dan waarschijnlijk naar Sapa, een mooi gebied wat in het hoge noorden ligt en waar het bijna vriest, net als in Nederland begrepen we :)

We hebben weer zin in de komende weken al gaat de tijd supersnel, te snel!!!

Tot het volgende verhaaltje en alvast allemaal een gelukkig en gezond 2015!!! Kus van ons

• 29 December 2014 - 15:37

Bianca:

Waaaaauw, tof om zo'n uitgebreid verslag te lezen :)
    Het weer zit niet helemaal mee begrijp ik, maar jeetje, wat een hoop dingen doen jullie! Zo heurt t ;)
    Bizarre verhalen ook over de oorlog, getver...
    Fijn dat de Kerst (inclusief serieuze karaoke) zo tof was, we hebben jullie gemist!!
    Ben benieuwd naar jullie oud & nieuw, geniet ervan!

• 30 December 2014 - 14:12

Papa Mama: